Tehy aloittaa vuoronvaihtokiellon maanantaina 22.10.

17.10.2018

MEDIATIEDOTE 17.10.2018 - 11:00

Tehy aloittaa vuoronvaihtokiellon maanantaina 22.10.

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy julistaa kaikkia jäseniään koskevan vuoronvaihtokiellon alkaen maanantaina 22.10. klo 6.00 ja päättyen sunnuntaina 4.11. klo 23.59. Kielto ei koske virkasuhteisia. Toimenpiteellä vastustetaan hallituksen esitystä heikentää irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä.

Vuoronvaihtokiellon aikana tehyläiset eivät vaihda työvuoroa työnantajan aloitteesta, mutta ylityötä voi työntekijän suostumuksella tehdä.

- Kyseessä on laillinen työtaistelutoimi, jolla ammattijärjestöt puolustavat jäseniään työehtojen heikennykseltä, toteaa Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen.

Hallitus muutti lausuntokierroksen jälkeen lokakuun alussa omaa esitystään irtisanomislaiksi alentamalla yrityskokoa, mutta esitys on Tehyn mukaan vieläkin torso ja ongelmat aivan samat kuin aiemmin.

Työntekijät asetetaan eriarvoiseen asemaan yrityksen koon perustella erittäin oleellisessa asiassa, irtisanomissuojassa. Heikennys aiotaan toteuttaa muuttamalla alun perin työntekijän suojaksi säädettyä ns. työelämän perustuslakia eli työsopimuslakia. Asiallista perustetta heikennykselle ei ole, koska esimerkiksi luotettava tutkimusnäyttö irtisanomislain työllisyyttä parantavista vaikutuksista puuttuu.

Esitys iskee etenkin naisvaltaisiin aloihin, joilla ei ole työehtosopimusten tuomaa irtisanomissuojaa, ja se heikentää naisten työmarkkina-asemaa.

- Jos tämä menee läpi, pelkäämme, että linja jatkuu ja samat heikennykset tulevat jatkossa uhkaamaan myös isompien yritysten työntekijöitä, arvioi Rytkönen.

Esitysluonnos on Tehyn mukaan lisäksi huonosti ja epäselvästi muotoiltu, mikä tulee aiheuttamaan paljon tulkintariitoja ja kuormittamaan oikeuslaitosta. Tämä ei voi olla kenenkään etu.

Tehy on jo useaan kertaan esittänyt ratkaisua kiistaan.

- Nykyisen lakiesityksen valmistelu tulee keskeyttää ja ottaa sekä henkilöperusteinen että tuotannollistaloudellinen irtisanomissuoja kokonaisuudessaan tarkasteluun kolmikantaisessa työryhmässä. Saman tyyppisiä ratkaisun eväitä esitti alkuviikosta myös arvostettu talousvaikuttaja Sixten Korkman Helsingin Sanomissa.